Rólunk írták

 

Rólunk írták ... :)

Presztízs-díjasok: segített nekik a nyilvánosság Kisalföld - 2007.08.13.

A felnőttképzési intézmények növekvő száma miatt fokozódik a verseny a különböző pályázatokon elnyerhető képzések megszerzése iránt. Ezért elengedhetetlen a korszerű marketing alkalmazása, a hatékony vállalkozásvezetés és az EU-s, hazai pályázatokon való részvétel.

Presztízs-díjas IHH, mint Győr legrégebben alakult, nagy tradíciókkal bíró nyelviskolája saját munkavállalói foglalkoztatási hatékonyságának emelésével, EU-kompatibilis képzések megvalósításával éri el magas színvonalú szervezetfejlesztését.

-              Munkavállalóink között szükségfeltárást végeztünk azzal a céllal, hogy nekik milyen képzési területeken van szükségük újabb ismeretek szerzésére a hatékonyabb munkavégzéshez. - mondta el a HEFOP-3.4.1 elnevezésű képzésről Borosné Szabó Lídia projektmenedzser, aki maga is részt vett a tanfolyamon. - Tizenkét kollégám jelentkezett a pályázat adta lehetőségre. Két képzési területen folyt a munka: marketing- és vállalkozási ismereteket, illetve ECDL- és pályázatíró ismereteket tanultak munkatársaink. 6-6 fős csoportban dolgoztak Kassai Zoltán, Molnár Melinda és Balassa Bernadett vezetésével. Az ECDL-tanfolyamot 2006 szeptemberétől november végéig tartották, majd a pályázatírói ismeretek átadása következett, végül tavaly december elejétől idén tavaszig a marketing alapjaival ismerkedtek a dolgozók.

Robinson Etseyatse, az egyik résztvevő is osztja azt a felfogást - amit munkahelyén legtöbben vallanak -, miszerint: akinek jut rá energiája, az írjon a napi munkája mellett pályázatot, ezzel is lehetőséghez, - s átvitt értelemben - bevételekhez juttatva cégét.

A szorgalmas hallgatók a képzés végeztével tanúsítványt kaptak, s a továbbiakban is hasznosítják munkájukban a tanfolyamon tanult ismereteket. Az IHH pályázatírói a későbbiekben is figyelik a lehetőségeket, és sikeres pályázatuk esetén folytatják a képzéseket.

Az elhivatottság legszebb példáját Robinson Etseyatse angol anyanyelvű tanár adta, aki úgy vett részt a tanfolyamon, hogy csak nagyon keveset beszél magyarul, mégsem akarta elszalasztani ezt a kínálkozó alkalmat.

 

RÓLUNK ÍRTAK

2007. június 27. Kisalföld

Szólalj meg bátran! - tanfolyam külföldre utazóknak

A nyár sokak számára a feltöltődés, az utazás ideje. Mielőtt elindulnánk érdemes kellőképpen felkészülnünk az adott országból, akár a nyelvéből is. Valkovics Orsolya, a Presztízs díjas IHH helyettes oktatási igazgatója a nyári nyelvoktatási kínálatban segít tájékozódni.

-              Milyen intenzív tanfolyamok indulnak az IHH-ban?

-              Nálunk hagyománnyá váltak a nyári intenzív tanfolyamok, amelyek intenzitásukban és tartalmi kínálatukban egyaránt a hallgató igényei szerinti oktatás elvet követik. A hagyományos, háromhetes intenzív tanfolyamok mellett, idén első ízben nyújtunk lehetőséget hallgatóink számára kéthetes intenzív, illetve egyhetes tréning jellegű tanfolyamok látogatására. Ezzel a rugalmas időintenzitással kedvezünk azoknak az érdeklődőknek is, akiknek a munkaidő beosztása egyébként nem teszi lehetővé a három hetes kurzuson való részvételt. A két-, illetve háromhetes kurzusok június 25, július 16 és augusztus 6.-tól indulnak, az egyhetes intenzív nyelvvizsgatréningek pedig július 9, július 30, valamint augusztus 21-től kezdődnek.

-              Az IHH az innovációért nemrégiben elnyerte a Presztízs-díjat. Idén nyáron milyen újítással rukkolnak elő?

-              Tanfolyamaink nem csupán időtartamukban bővültek, hanem tartalmukban is megújultak. Ez részben a megváltozott nyelvvizsga-követelményekkel magyarázható: az ITK Origó, és az ÖSD vizsgák is az Európa Tanács által elfogadott Közös Európai Referenciakeret szintjeihez igazodnak. Ez az egységesítési tendencia valamennyi akkreditált nyelvvizsgarendszerben megfigyelhető, és jó néhány változást vont maga után a nyelvvizsgák követelmény-rendszerében. Éppen ezért elébe mentünk a követelményeknek, s tanfolyamainkon már ezekre a megváltozott feladattípusokra készítjük fel hallgatóinkat, korszerű tankönyv-kombinációkat és a legfrissebb nyelvvizsgatréningek feladatsorait alkalmazzuk.

-              Sokan, főként a külföldi munkavállalók érdeklődnek a gazdasági szaknyelvi képzések iránt. Számukra is nyújtanak lehetőséget?

-              Terveink között szerepel az angol, illetve a német gazdasági szaknyelvi tanfolyamok bevezetése intézményünkben. A továbblépés is biztosított, mivel a tanfolyam eredményes elvégzése után hallgatóink a Széchenyi Egyetemen Corvinus gazdasági szaknyelvi vizsgát tehetnek.

-              Beszéljünk újra a turistákról, akik minél gyorsabban szeretnék elsajátítani a célország nyelvének alapszókincsét. Számukra mit nyújt az IHH?

-              A kommunikációs készségek fejlesztése nálunk természetesen továbbra is az oktatás középpontjában áll. A "Szólalj meg bátran!" elnevezésű kommunikációs tréningünket különösen a külföldre utazóknak ajánljuk: az egy kéthetes tréning még a nyelvet tanuló hallgató szokásos nyári időhiány-problémáját is megoldja, és a hallgató rövidtávon, hatékony oktatásban részesül.

 

RÓLUNK ÍRTAK

Mindenki képes valamiben a legjobb lenni

2007-06-25

Műszaki diplomával a zsebében meglehetősen sikeres pályaívet írt le tizenöt év alatt a Rába MVG-ben Nagy Ottó László, az IHH Nyelviskola elnök-igazgatója, a magánkezdeményezésre létrejött iskolakomplexum, a Vocational Academy Alapítvány alapítója.

Van, amikor az ember úgy érzi jól magát a bőrében, úgy sikeres és elégedett, hogy nem is tudja - talán csak sejti -, hogy nem azt a munkát (hivatást) végzi, amelyben a legjobb tudna lenni. Nagy Ottó László is több mint egy évtizedig sikeres műszaki vezetőként dolgozott a Rábában, míg újabb kihívások más területre nem csábították.

A futómügyárban több mint tíz évig műszaki vezetőként dolgozó menedzser jól élt azzal a remek lehetőséggel, amit a gyár biztosított számára, a nyugati munkakultúra és technológia megismerésében, a tapasztalatszerzésben. Sőt, első ötlete, a nyelviskola létrehozásában is nagy szerepe volt a Rábának.

Sokat köszönhetek a Rábának"

-              Valóban rengeteget köszönhetek a Rábának. Külföldi útjaimon a '80-as években sokat tanultam. Az egész üzleti mentalitást például Amerikában tanultam meg. Azóta is vallom, hogy a vállalkozás azért jött létre, mert azt ott megtanultam. Persze visszagondolva, a közvetlen ok a gépkönyvekhez kapcsolódik, amelyek angol vagy német nyelven íródtak. A fordítások a szakmai szöveg miatt érthetetlenek voltak, ezért úgy gondoltam, jobb, ha magam tanulok meg angolul. Kerestem nyelviskolát, de Győrben nem találtam. így jött az ötlet. Sógorom egy budapesti nyelviskolában tanított, először velük kötöttünk szerződést 1985-ben. Később önállóvá váltunk. A nyelviskola 1989-től már saját bejegyzett cégként nyílt meg, amelyet ma leginkább IHH minősített nyelviskolaként ismernek.

A rábás évek tapasztalatai úgy tűnik, nem múltak el nyomtalanul.

Miért múltak volna el? A tapasztalatok arra jók, hogy hasznosítsuk őket. Még gazdasági vezetőként láttam, hogy a pályakezdők nemigen voltak alkalmasak a gyakorlati munkára. A személyzeti osztállyal ezért létrehoztuk a pályakezdők „mérnökóvodáját", amelynek keretében a fiatalok jobban megismerhették munkahelyüket. Igazából ekkor kerültem közelebb az oktatáshoz. Közben megszereztem a műszaki tanári diplomát is. Bosszantott, hogy a pályakezdők híján vannak versenyképes és gyakorlatban is használható tudásnak. Ekkor az IHH már elég jól beindult, így újabb dologba vágtam bele. Szerettem volna bebizonyítani, hogy más módszerekkel el lehet érni, hogy amikor a gyerek kikerül a középiskolából, olyan tudással rendelkezzen, hogy az piacképes legyen, kapkodjanak érte a munkahelyek.

Megmutatni: lehet maként

Ennek a bizonyítására hozta létre a két tannyelvű iskolát, a Vocational Academyt?

-              Meg akartam mutatni: lehet másképp is. Ezért hoztuk létre tíz éve az alapítványi középiskolát, amelynek az alapkövetelménye azért lett az általános iskola, hogy saját magunk neveljük ki a középiskolai generációnkat. A gyerekek olyan felkészültséggel érkezzenek, amilyent mi szeretnénk. Egyszerre indult az általános és a középiskola. Az általános iskolások most ballagtak először. A középiskola pedig már ötödször ballagtatott.

Hogyan fogadták a törekvéseit a városban?



egy évvel később indult. De beindult, hála azoknak a szülőknek, akik bennünk bízva, ránk bízták csemetéiket. Nem udvariasságból mondom ma is, hogy örök hála nekik. Gyerekek nélkül nem lehetett volna bebizonyítani, hogy amit mondtunk, az bizony valóság. Mi voltunk az első két tannyelvű.

Honnan vette hozzá a bátorságot?

Az életből. A műszaki területen láttam az oktatás hiányosságait. Mérgesített, hogy az iskolavezetők állandóan panaszkodtak a normatívákra. Azt mondtam, hogy ez nem lehet igaz; ki lehet ebből jönni. Fejleszteni persze abból a pénzből nem lehet, de abban segítenek majd a cégek és a pályázatok. így is történt. Nyitottak vagyunk és több mint 680 cég támogat bennünket az ország minden részéről. Az első perctől kezdve azt tartom, hogy szülő, gyermek, pedagógus együtt kell hogy dolgozzon. Csak együtt lehetünk eredményesek.

Bács-Kiskun megyében is van iskolája

A kreativitás és a pedagógusvéna családi örökség?

; Édesapám hosszú ideig foglalkozott oktatással. A vagongyár oktatási osztályán dolgozott. Szerintem nemcsak vénától függ, hanem elsősorban a gyermekszeretettől. Ez az alap. A többit meg lehet tanulni.

Merre tart?

Kifelé. Visszafelé számolom a napokat. Remélem, még sokáig. Az életem felét leéltem, nemrég voltam 50 éves. Jó lenne, ha megérném a százat. A família elég hosszú életű volt mindig. A nagymamám 97 évet élt. Nem tudom, én megérem-e. Az az életmód, amit én éltem ugyanis, nem túl biztató, de mi mást tehettem? Egyre többen igénylik azt az oktatási módszert, amit mi képviselünk. Bács-Kiskun megyében hat településen adtak át nekünk működtetésre iskolákat. A mi megyénkben is több mint tíz önkormányzat döntött így!

Szerződés a New York Filmakadémiával?

Dolgozik külföldön, belföldön, intenzív életet él. Mindezt hogyan tolerálta a család?

A feleségem egy darabig bízott, hogy több időm lesz a családra, de azután elszakadt a cérna. Válaszút elé kerültem, akkor váltunk el. De a gyerekeink szerencsére nem sínylették meg. Most is nagyon jó a viszony.

Mi volt a legnagyobb dobása?

Amikor volt bátorságom eljönni a Rábától. Ez óriási kockázat volt. Jó szakmai és anyagi pozíciókat adtam fel. Akkor már öt éve ment az IHH. Annyi feladatot jelentett, hogy egy nap is kevés lett volna hozzá. A kettő együtt nem mehetett tovább. Döntenem kellett. Eljöttem. Igaz, akkor még 1-2 évig kérésre visszamentem, és vállalkozásalapon még vittük a fogaskerékgyártást.

Mit szeretne még megvalósítani?

Az amerikai New York Filmakadémiával szerződés aláírása előtt állunk, lévén kelet¬európai oktatási központjukat itt hoznák létre szabadszállási iskolánkban. Ez óriási lehetőség. De itt vannak a mikro térségi központok is, ahol olyan fejlesztéseket hajtunk végre, amelyek reményeim szerint mintaértékűek lesznek Európában.

Villámkérdések - Villámválaszok

1.            Emlékszik, milyen érzés volt az első millióját megszerezni?

-              Nem emlékszem, hogy lett volna valaha is egyben egymillióm. Amikor pénzem volt és van, visszaforgatom a cégbe.

2.            Elég akarni a sikert?

-              Abszolút nem elég. A munkát soha nem irigyli senki az embertől, de a sikert...

3.            Mit tart a legjobb befektetésnek?

-              Az emberi erőforrásba való befektetést. Ezért az összes munkatársamat arra ösztönzöm, hogy tanuljanak. Rengeteg pénzt áldozunk erre.

4.            Mennyit áldoz jótékonysági célokra?

-              Amerikában tanultam meg, ha felesleges egy dollárod van, azt add oda annak, akinek szüksége van rá. Ezt az elvet alkalmazom. Amíg futja.

5.            Gazdag embernek tartja magát?

-              Semmiképpen nem, ami vagyonban, pénzben mérhető. Soha nem motivált a pénz. Néhány éve elértem azt, hogy nem kell számolnom, ha bemegyek a közértbe, hogy mennyit vásárolhatok.

6.            Mi a sikeres vállalkozás titka?

-              Hosszú távon kell gondolkodni. Aki rövid idő alatt akar meggazdagodni, az nem lehet sikeres.

7.            Lesz a vállalkozásának újabb dobása?

-              Az amerikai filmakadémiával lesz a következő lépés. A másik pedig a már második éve elhalasztott felsőoktatás beindítása. Az egyetemi kapcsolat az angolokkal megvan. A közös szándék adott, hogy egy kihelyezett tagozatot nyissunk négy szakkal.

8.            Támogat-e fiatal pályakezdő vállalkozókat, vállalkozásokat?

-              Olyan pályakezdőket fogadok szívesen, akik ambiciózusak és meg akarják mutatni, mit tudnak.

Heiier László

RÓLUNK ÍRTÁK

Nyelvtörő mutatvány a ,,fokhagymakrémleves"http://www.kisalföld.hu/## 2007-04-23 Kisalföld

Heinrich Macht osztrák üzletember kedd esténként különös hobbinak hódol: magyarul tanul. Amikor három évvel ezelőtt Győrben elindította a szolgáltatóiparban működő vállalkozását, még eqyetlen szót sem beszélt a mi

2007-04-23 Kisalföld

Heinrich Macht osztrák üzletember kedd esténként különös hobbinak hódol: magyarul tanul. Amikor három évvel ezelőtt Győrben elindította a szolgáltatóiparban működő vállalkozását, még egyetlen szót sem beszélt a mi nyelvünkön, de úgy gondolta, hogy az üzleti életben előnyt jelent, ha partnereihez anyanyelvükön tud szólni.

Ezért szívesen elfogadta - szintén külföldi - ismerőse hívását az IHH nyelvtanfolyamára. Győr-Moson-Sopron megye innovációért díjazott, legismertebb nyelviskolájában 1985 óta szervezik külföldiek számára nagy sikerrel és folyton megújuló, személyre szabott módszerekkel a magyarnyelv-tanfolyamokat.

A magyar mint idegen nyelv oktatása több szempontból is különleges feladat - vall a kezdetekről Valkovics Orsolya, a csoport vezetője. - Mivel nyelvünk sem a némettel, sem az angollal nem rokon, és felépítése alapjaiban különbözik más, Európában beszélt nyelvekétől, rengeteg nehézséget jelent elsajátítása a külföldi hallgatók számára. Korábban volt már hasonló tapasztalatom, mert németországi egyetemi éveim alatt a tanulás mellett tanítottam is német anyanyelvűeknek magyart, egyéni és csoportos órarendben is. A nyelvtanár számára a saját anyanyelvét oktatni mindig nehezebb, mint az idegen nyelvet. Egyébként ezzel más nyelvtanárok is egyetértenek, a hozzáértők szerint a legnagyobb nehézséget a hosszú, toldalékolt és ragozott szavak jelentik igazán. Másrészt a magyar nyelv oktatása nagyon hálás feladat, mert aki kitartással végigcsinálja a tanfolyamot és leküzdi nyelvi nehézségeit, az valóban szívvel-lélekkel foglalkozik a magyarral. Az ekképpen motivált hallgató pedig valószínűleg valamennyi nyelvtanár álma. Szerencsére nagyon jó társaság verődött össze az éppen egy éve indult tanfolyamra, olyannyira, hogy a remek hangulatú tanfolyami órákat sokszor a közeli kávézókban folytattuk, kötetlen baráti beszélgetéssel. A pozitív visszajelzések alapján idén folytattuk a munkát és újabb 60 órás kurzussal toldottuk meg az oktatást. Tanítványaimmal - többek között Macht úrral is - jelenleg egyéni tanrendben dolgozunk.

Olyan nyelviskoláról még nem hallottam, ahol külföldieket oktatnak magyarul, ezért örömmel vettem ismerősöm hívását az IHH-ba - meséli Macht úr. - Számomra fontos volt, hogy ne csak értsem, amit mondanak, hanem ki is tudjam fejezni magam, amikor munkatársaimmal beszélgetek. Szerintem ez alapvető udvariassági gesztus a részemről, amiért cserébe elvárom a beosztottaimtól, hogy értékeljék az erőfeszítéseimet. A csoportos tanfolyamon megtanultam az alapszókincset, de továbbra is problémám maradt, hogy nem tudtam magam kifejezni bizonyos, hirtelen jött szituációkban. A beszédfordulatok, a gyakorlati, köznyelvi kifejezések rendkívül érdekeltek, ezért különösen örültem, amikor Orsitől megtudtam, hogy egyéni oktatásra is lehetőség nyílik itt, az IHH-ban.

Ezeken az órákon az óra céljától függően különböző területekben mélyedünk el: olykor a nyelvtani részre, olykor pedig a stilisztikára helyezzük a hangsúlyt. Bevallom őszintén, hogy bár hét nyelven beszélek, a többi közt arabul is, de a magyar még ennél is nehezebb. Főként a nyelvtan megy nehezen, sokszor gondot okoznak a hosszú szavak. S nem vigasztalt meg finn csoporttársam sem, aki állította, hogy neki sem volt könnyebb a helyzete - pedig elvileg azonos nyelvcsaládból való mert szerinte a nyelvtan ugyan hasonló, de a szókincs teljesen eltérő. Emlékszem, az első nagyon bonyolult kiejtésű szó, ami sokáig törte a nyelvemet, a „fokhagymakrémleves" volt. Megküzdöttem vele, s amikor végre sikerült kimondanom, nos, hát az egy sikerélménnyel felért!

Főként a nyelvtan megy nehezen, sokszor gondot okoznak hosszú szavak. S nem vigasztalt meg finn csoporttársam sem, aki állította, hogy neki sem volt könnyebb a helyzete.

Ress Anita